Descriere
Daca este cuvenit sau de folos cuiva sa-si ingaduie sa faca sau sa spuna cele pe care le socoteste bune,fara marturia Scripturilor insuflate de Dumnezeu.
Domnul nostru Iisus Hristos spune despre Sfantul Duh ca "nu va grai de la Sine,ci cate va auzi ,va grai,iar despre Sine insusi:"nu poate Fiul sa faca nimic de la Sine"6;si iarasi:"ca Eu n-am grait de la Mine,ci Tatal Care M-a trimis pe Mne,Acela M-ia dat porunca ce sa spun si ce sa graiesc,si stiu ca porunca Lui este viata vesnica.Deci cele ce graiesc Eu,precum Mi-a spus Mie Tatal,astfel graiesc"7.
CUPRINS:
Prefata Preafericitului Parinte Patriarh Daniel
Regulile mici
Cuvant inainte
1.Daca este cuvenit sau de folos cuiva sa-si ingaduie sa faca sau sa spuna cele pe care le socoteste bune,fara marturia Scripturilor insuflate de Dumnezeu..
2.Ce marturisire trebuie sa-si ceara intre ei cei care doresc sa vietuiasca impreuna dupa Dumnezeu
3.Cum vom intoarce pe cel care pacatuieste sau,daca nu se intoarce,cum trebuie sa ne purtam cu el
4.Daca cineva,chiar pentru pacate mici,ar stramtora pe frati cerandu-le sa se pocaiasca,nu cumva se arata el nemilostiv si risipeste dragostea
5.Cum trebuie sa se pocaiasca cineva pentru fiecare pacat si ce roade vrednice de pocainta trebuie sa arate
6.Cum poate fi socotit acela care cu gura marturiseste ca se pocaieste,dar pacatul nu si-l indreapta
7.Care este judecata acelora care nu pedepsesc pe cei care gresesc
8.Cum trebuie primit cel care se pocaieste in mod sincer
9.Cum trebuie sa ne comportam fata de cel care pacatuieste daca nu se pocaieste
10.Sufletul ticalosit in multe pacate cu ce fel de teama si cu ce fel de lacrimi trebuie sa se desparta de pacate,si cu ce nadejde si dispozitie sufleteasca trebuie sa se apropie de Dumnezeu
11.Cum ajunge cineva sa urasca pacatele sale
12.Cum se va incredinta sufletul ca Dumnezeu i-a iertat pacatele sale
13.Daca cel care a pacatuit dupa Botez trebuie sa deznadajduiasca pentru mantuirea lui si,daca a facut multime de pacate,pana la ce masura a pacatelor trebuie sa nadajduiasca in iubirea de oameni a lui Dumnezeu,prin pocainta
14.Prin ce roade poate fi dovedita pocainta adevarata
15.Ce inseamna:"De cate ori imi va gresi fratele meu si-i voi ierta lui?";si de cate ori sa-l iert
16.Pentru ce uneori sufletul,si fara sa se straduiasca,de la sine se caieste,cuprins de durere,iar alteori este atat de impietrit,incat chiar silindu-se nu poate sa se caiasca
17.Daca i-ar veni cuiva gandul sa manance,apoi s-ar osandi pe sine pentru aceasta,oare se va osandi el ca si cel care nu s-a ingrijit
18.Daca se cuvine ca aceluia care a gresit candva in comunitatea frateasca sa i se incredinteze,dupa multa incercare,vreo sarcina,si daca da,care sa-i fie slujirea
19.Daca cineva este banuit de pacat,dar nu-l face la vedere,trebuie urmarit ca sa se vadeasca ceea ce se banuia
20.Daca cel care a trait in pacate trebuie sa se fereasca de legaturile cu cei de alta credinta si chiar sa se si separe de cei care traiesc rau
21.De unde vin imprastierea si multimea gandurilor,si cum le vom indrepta
22.De unde vin nalucirile cele necuviincioase din noapte
23.Pana la cate cuvinte se socoteste vorbire desarta
24.Ce este injuria
25.Ce este clevetirea
26.Cel care cleveteste pe fratele sau cel care asculta pe clevetitor,primindu-i cuvantul,si il sufera,de ce pedeapsa este vrednic
27.Dar daca cineva va cleveti pe proiestos,cum trebuie sa ne purtam cu el
28.Daca cineva ar raspunde altuia ridicand vocea cu cuvinte aspre si,atragandu-i-se atentia,ar spune ca nu are nimic rau in inima lui,trebuie crezut
29.In ce chip ar putea cineva sa nu se manie
30.Cum vom taia patima poftei rele
31.Daca se opreste cu totul rasul
32.De unde vine pofta de somn inainte de vreme si fara masura,si cum o vom indeparta
33.Cum se vadeste cel care se straduieste sa fie placut oamenilor
34.Cum se va feri cineva de patima de a se face placut oamenilor si de a cauta in toate laude de la oameni
35.Cum se cunoaste cel mandru si cum se vindeca
36.Daca trebuie sa caute cineva cinste
37.In ce chip ar putea sa devine ravnitor cel care este lenes in implinirea poruncilor
38.Dar daca un frate ar primi porunca si s-ar impotrivi,dar dupa aceea s-ar duce s-o implineasca
39.Daca cineva ar asculta,si dupa aceea ar carti
40.Daca un frate ar mahni pe alt frate,cum trebuie sa se indrepteze
41.Daca cel care a mahnit pe cineva n-ar voi sa se indrepte
42.Dar daca cel care a mahnit si-ar cere iertare,iar cel care a fost mahnit n-ar vrea sa se impace
43.Cum trebuie sa se poarte cineva cu cel care il trezeste pentru rugaciune
44.Daca insa cel care a fost trezit s-ar mania sau chiar s-ar infuria,de ce pedeapsa este vrednic
45.Daca cineva,auzind pe Domnul spunand:"Sluga care a cunoscut voia stapanului si nu s-a pregatit,nici n-a facut dupa voia lui,se va bate mult;iar cea care n-a cunoscut,dar a facut fapte vrednice de bataie,se va bate putin",se va lenevi in cunoasterea voilor Domnului,are oare mangaiere
46.Daca cel care ingaduie altuia sa savarseasca pacat este vinovat de pacat
47.Daca trebuie sa fim nepasatori fata de cei care pacatuiesc
48.Lacomia pana la ce masura se judeca
49.Ce inseamna a se fali
50.Daca cineva leapada imbracamintea scumpa,dar vrea ca haina si incaltamintea,chiar modeste fiind,sa-i fie pe plac,greseste oare,si de ce patima boleste
51.Ce inseamna "raca"
52.Apostolul spune odata:"Sa nu fim iubitori de marire desarta",iar altadata:"Nu cu sarguinta fatarnica,ca cei ce vor sa placa oamenilor".Deci,cine este cel doritor de marire desarta,si cine este cel doritor de a placea oamenilor
53.Ce este intinarea trupului si ce este intinarea sufletului,si cum ne vom curati de acestea;sau ce este sfintenia si cum o vom dobandi
54.Ce este iubirea de sine si cum se va cunoaste pe sine insusi iubitorul de sine?
55.Ce deosebire este intre amaraciune,manie,iutime si intaratare
56.Domnul a incredintat ca"oricine se inalta pe sine se va smeri",si Apostolul porunceste:"Nu te ingamfa",si in alta parte vorbeste de cei"laudarosi,trufasi",si iarasi spune:"Dragostea nu se trufeste",Deci,cine este cel ce se inalta cu gandul,cine trufasul,cine mandrul,cine semetul
57.Daca cineva are un narav neandreptat si prin mustrarile neancetate care i se aduc s-ar face si mai rau,oare este mai bine sa fie lasat in pace
58.Se condamna numai cel care a mintit in mod deliberat sau si cel care spune ceva neadevarat,din nestiinta
59.Daca cineva gandeste numai sa faca ceva,dar nu face,oare si acesta se condamna ca mincinosul
60.Daca cineva,pripindu-se,ar hotara sa faca ceva din cele ce nu-i sunt placute lui Dumnezeu,ce se cuvine,mai degraba sa lepede ceea ce a hotarat rau sau,ca sa nu fie socotit mincinos,sa savarseasca pacatul
61.Daca cineva nu poate sa lucreze si nici n-ar vrea sa invete psalmi,ce trebuie sa se faca cu el
62.Daca cineva ar proceda cu ceea ce i s-a incredintat ca cela care a ascuns talantul,se condamna
63.Daca cineva ar face ca aceia care au cartit impotriva celor care au venit in ceasul al unsprezecelea,se condamna
64.Domnul nostru Iisus Hristos a grait:"Mai bine i-ar fi lui sa i se atarne de gat o piatra de moara si sa fie afundat in mare,decat sa sminteasca pe unul din acestia mai mici";ce este a siminti si cum ne vom pazi de aceasta,ca sa nu vina asupra noastra o judecata infricosata.
65.Cum poate sa tina cineva nedreptatea drept adevar
66.Ce este intrecerea cu ceilalti si ce este intaratarea
67.Ce este necuratia si ce este nerusinarea?
68.Ce este propriu maniei si ce este propriu indignarii drepte si cum adesea,pornind de la indignare,ne aflam maniindu-ne
69.Cum trebuie sa ne purtam cu cel care se plange ca nu poate sa lucreze,desi mananca la fel ca ceilalti,are trupul sanatos si nu sufera de nici o slabiciune
70.Cum trebuie sa fie invatat cel care se foloseste rau de haine si de incaltaminte si care,mustrat pentru aceasta,invinuieste pe cei care-l mustra de neintelegere si rautate?Si ce se cuvine a face cu el daca dupa a doua si a treia sfatuire cuvenita,staruie intru aceleasi?
71.Sunt unii care cauta inainte de toate pe cea mai placuta dintre mancaruri,iar altii aleg cantitatea mai mare.Deci cum cum se cuvine a-i instrui si pe unii,si pe altii
72.Daca cineva cu prilejul meselor de obste s-ar purta cu necuviinta,mancand si band cu lacomie,se cuvine oare a-l mustra?
73.Pe cel care nu din dorinta de indreptare a fratelui mustra pe cel care greseste,ci manat de patima razbunarii,cum se cuvine a-l indrepta daca,dupa mai multa sfatuire,ramane intru aceeasi patima
74.Ne rugam a ne invata din Scriptura daca trebuie sa se afuriseasca cei care ies din obste,dorind sa traiasca viata singuratica sau impreuna cu putini sa urmeze aceluiasi scop al bunei cinstiri de Dumnezeu
75.Daca este potrivit sa spunem ca Satana este pricinuitorul oricarui pacat,fie cu gandul,fie cu cuvantul,fie cu fapta
76.Daca se cuvine ca,asa zicand,din iconomie,sa mintim pentru ceva ce s-ar parea folositor
77.Ce este inselaciunea si ce este naravul rau
78.Cine sunt nascocitorii de rele
79.Daca cineva e necontenit mustrat de constiinta sa ca se poarta aspru cu fratele,cum se va indrepta
80.De unde vin lipsa de ganduri bune si de grija de a placea lui Dumnezeu,si ce se cuvine sa facem ca sa nu patimim una ca aceasta
81.Oare se cuvine sa fie mustrati deopotriva si cei cucernici si cei nepasatori,cand se afla si unii si altii in aceeasi greseala
82.Fiindca Scriptura spune:"pe presbitere indeamna-le ca pe mame",daca s-ar intampla ca o presbitera sa cada in acelasi pacat ca una mai tanara,oare vor fi sub acelasi canon
83.Daca cineva,savarsind multe fapte bune,ar gresi o singura data,ce vom face cu unul ca acesta
84.Daca cineva,avand un caracter violent si turbulent si fiind mustrat pentru aceasta,ar spune ca Dumnezeu i-a facut pe unii buni,si pe altii rai,oare spune bine
85.Daca se cuvine a avea ceva propriu in fratietate
86.Daca cineva ar spune:Nici nu iau de la fratietate,nici nu dau,ci ma indestulez cu ale mele,cum ne vom purta cu unul ca acesta
87.Daca se ingaduie fiecaruia sa dea haina lui cea veche sau incaltamintea unde va voi,la porunca
88.Ce este grija cea lumeasca
89.Fiindca s-a scris:"Rascumpararea sufletului omului este bogatia lui",ce vom face noi,care nu avem bogatia?
90.Se ingaduie sa avem haina de noapte,fie de par,fie de altceva
91.Daca un frate care nu are nimic al sau,ar fi rugat de cineva sa-i dea haina pe care o poarta,ce trebuie sa faca,daca cel care a cerut este gol
92.Fiindca Domnul a poruncit sa vindem averile noastre,ce trebuie sa cugetam cand facem aceasta:ca o facem fiindca averile noastre vatama prin natura lor,sau fiindca provoaca vatamare in suflet
93.Cel care odata si-a lasat averile si a fagaduit sa nu mai aiba nimic al sau,cu ce cuget se cuvine sa se foloseasca de cele necesare traiului,adica de haine si hrana
94.Daca cineva,avand de platit dari,intra in obste,iar rudele lui ar fi silite sa le plateasca pentru el,oare nu pricinuieste aceasta cearta si paguba celor care l-au primit
95.Oare le este de folos celor abia veniti la manastire sa inceapa de indata sa invete din Scripturi
96.Daca se cade sa se ingaduie oricui ar vrea sa invete carte sau sa asculte pe cei care citesc
97.Daca cineva ar spune:Vreau sa ma folosesc stand la voi o vreme,se cuvine oare a-l primi
98.Ce cuget trebuie sa aiba proiestosul in cele pe care le porunceste sau le randuieste
99.Cu ce dispozitie sufleteasca se cuvine sa mustre cel care este in drept sa mustre
100.Pe cei care vin din afara si cer milostenie,cum ii vom slobozi?Si daca se cuvine oricarui voieste sa dea paine sau orice altceva,sau trebuie ca si cu aceasta sa fie randuit unul
101.Cel caruia i s-a incredintat administrarea lucrurilor afierosite Domnului,este oare dator sa impllineasca acest cuvant care spune:"Celui care cere de la tine da-i:si de la cel care voieste sa se imprumute de la tine nu intoarce fata ta"...............etc.
12x20 cm 221 paginii