Descriere
Aceasta Sfanta Carte este prea mult sfatuitoare de cele bune si plina de toata filosofia duhovniceasca pe care trebuie sa o cunoasca orice crestin, dar mai ales orice monah. Monahul Cleopa, mult pacatosul
CUPRINS:
Sfantul Nicodim Aghioritul.Viata si opera
Nota asupra editiei
Catre cititori
Cuvant inainte....etc.
1.Cei ce voiau sa se faca arhierei se alegeau dintre monahi si mai intai se faceau monahi
2.Arhiereii cei de demult nu se chemau ei insisi,ci erau chemati de Dumnezeu sau de popor
3.Care sunt bunatatile linistii
Capitolul I
1.Care sunt deosebirile mintii si ale trupului.Pentru ce s-au facut simturile
2.Cum este omul lume mare in cea mica
3.Trupul este un palat imparatesc,iar mintea ca un imparat
4.Ce era mintea mai inainte de Sfantul Botez si ce este dupa Botez
5.Ce este fireasca deosebire a mintii
6.Ce este fireasca deosebire a trupului
7.Trupul este staoanit de minte
8.Care este cauza primordiala pentru care s-au facut simturile
9.Prin privirea zidirilor,mintea se suie la cunostinta si dragostea Ziditorului
10.Prin Scripturi,mintea se suie la cunostinta si dragostea Celui Ce a grait Scripturile
11.Cei ce privesc la zidiri si citesc in Scripturi si nu se suie la cunostinta si dragostea de Dumnezeu savarsesc raul si sunt afara de fire
12.Care este cauza cea smerita pentru care s-au facut simturile?
Capitolul al II-lea
1.De ce mintea a fost robita de dezmerdarile simturilor
2.Cum se slobozeste mintea de dulcetile cele simtite,materiale
3.Asa cum simturile au tras mintea la dulcetile simturilor,tot astfel mintea se sarguieste a ridica simturile la dulcetile cele gandite
4.Care este caderea lui Adam
5.Pricina venirii lui Hristos
6.Pentru ce pustnicii fug in pustietati
7.Care este dulceata cea fireasca a mintii si care este cea impotriva firii
Capitolul al III-lea
1.Pazirea vederii.Ce este vederea si ce ochii
2.Ce se cade a face cineva cand va fi rapit cu ochii
3.Vederea intipareste mai adanc pe idolii sai inlauntru decat alte simturi;de ce?
4.Arhiereul se cade sa fuga de vorbirea cu femei
5.Ce sa faca cineva cand vorbeste cu femeile
6.Pilde despre cei ce nu si-au pazit ochii
7.Din dorinta de a vedea se naste dragostea,iar din a nu vedea nu se naste dragostea,indragirea
8.Arhiereii si preotii nu se cade a avea oglinzi.Ce fel de rele nasc acestea.
9.Pentru somn
10.Cele trei randuieli ale celor ce privegheaza noaptea
Capitul al IV-lea
1.Pentru pazirea auzului.Trei vatamari se nasc din cantecele cele dezmierdatoare
2.Arhiereul se cuvine sa opreasca cantarea cu instrumente
3.Arhiereul,preotul si tot clerul nu se cade a hrani pasari si caini mici
4.Pilde ale celor ce au impatimire spre oarecare vietati
5.Pentru clevetiri
6.Clevetitorii nedreptatesc trei categorii de oameni
Capitolul al V-lea
1.Pentru pazirea mirosului.Cate rele pricinuiesc miresmele.
2.Cum sunt pedepsiti cei ce folosesc miresme
3.Nu se cuvine ca arhiereii,cei sfintiti si clericii sa traca tabac pe nas si tutun pe gura
Capitolul al VI-lea
1.Pentru pazirea gustului
2.Ce se naste din muntele feluri de mancare
3.Cum desfatarea indeparteaza de la dreapta credinta
4.Desfatarea vatama mai ales pe cei tineri
5.Mancarea are trei randuieli
6.Nu se cade arhiereului,preotului si oricarui crestin sa dezlege miercurea si vinerea
7.Dumnezeu ii pedepseste pe cei care se desfateaza
8.Ce trebuie sa spuna cineva ca sa opreasca mancarea multa
9.Despre osandire
10.Nu se cade ca arhiereul si preotul sa blesteme,ci sa binecuvanteze
11.Despre ras
12.Domnul nu a ras,ci a plans de patru ori
Capitolul al VII-lea
1.Pentru paza pipairii.Ce este pipairea si care este lucrarea ei.
2.Nici macar de trupul sau nu se cuvine sa se atinga cineva,afara numai de vreo trebuinta.
3.Cum ca nu se cade ca arhiereul sa-si intinda mainile la luari de daruri,la lacomii,la batai si la a hirotoni pe cei nevrednici
4.Despre hainele cele de mult pret
5.De ce ne aducem aminte imbracarea hainelor
6.Care este folosul hainelor
7.Arhiereii cei vechi nu purtau haine de mult pret
8.Arhiereii,preotii si toti crestinii nu se cade sa foloseasca cai
9.Acestea de fata sunt desarte si vremelnice
10.Scumpetea hainelor sunt cauza multor rautati
11.Arhiereii,preotii si toti clericii se cade sa poarte haine cinstite
12.Hainele cele de mult pret pricinuiesc sminteala barbatilor si femeilor
13.Se cuvine a lepada asternuturile cele moi.Ce rele pricinuiesc ele
14.Prin ce se deosebeste patul de asternut
15.Nu se cuvine ca arhiereul,preotul si tot clericul sa joace jocuri,iar daca vor juca sa fie pedepsiti
16.Arhiereii si preotii nu se cuvine sa se scalde
Capitolul al VIII-lea
1.Pentru pazirea tuturor simturilor
2.Ce sunt organele simturilor
3.Cu ce se aseamana organele simturilor
4.Pentru care pricini se cuvine a se nevoi mintea sa-si inchida organele simturilor sale
5.Cei ce sunt in lume se cade a-si pazi simturile lor mai mult decat pustnicii
6.Cum se talcuieste acest cuvant al lui Aristotel care zice:,,Nimic nu este in minte care sa nu fi fost mai inainte in simtire,,?
7.De ce s-a zidit mintea simpla si fara imaginatie
8.Cum isi inchide cineva simturile sale fata de dulcetile lor
9.Cu ce se aseamana patimile
10.Diavolul moare daca nu a castigat dulcetile simturilor
11.Din ce cauza diavolul se numeste furnicoleu
12.Ce legatura are razboiul facut in Sodoma cu organele simturilor
13.Cei ce nu biruiesc nevazutul razboi sunt necinstiti
Capitolul al IX-lea
1.Pentru paza imaginatiei;ce este imaginatia
2.Patima si lucrarea ei,care sunt nascute de simturi,sunt nascute si de imaginatie
3.Prin cate puncte se deosebeste imaginatia de celelalte simturi
4.Diavolul este ruda apropiata cu imaginatia
5.Diavolul se foloseste de imaginatie ca de o unelta a ratacirii
6.Dumnezeu nu avea imaginatie
7.La ce trebuie folosita imaginatia
8.In functie de lucrurile imaginate,cel ce si le inchipuie sau se va osandi,sau se va cinsti
Capitolul al X-lea
1.Despre pazirea mintii si a inimii.Mai mult trebuie a-si pazi cineva inima de gandurile cele rele decat simturile sale de patimile cele vatamatoare..................................etc
14x20 cm, 456 paginii